Studenten PITO Stabroek volgen stageweek

publish date
26.11.2019

Tijdens de week van 18 november waren vijf leerlingen van het zevende specialisatiejaar Tuinonderhoud en –aanleg van het Provinciaal Instituut voor Technisch Onderwijs (PITO) Stabroek aan de slag in kasteeldomein d’Ursel. “Ze hielpen met het opruimen van schade van de storm op 10 maart,” zegt Jan De Haes, gedeputeerde voor Recreatie- en Groendomeinen. “Toen waaiden tientallen bomen omver. De gevaarlijkste situaties werden meteen aangepakt, maar minder dringende zaken moesten nog worden opgeruimd. Daarnaast hielpen de leerlingen ook met het uitdunnen van het parkbos, zodat nieuwe bomen genoeg zonlicht krijgen.”

“Dit jaar hadden we een primeur”, vertelt Xavier Geerolf, Technisch Adviseur Tuinbouw en Coördinator Erasmus+. “Dankzij het Erasmus+-programma van de Europese Commissie, konden we een expert uitnodigen. Martti Vesingi, een bosbouwer uit Estland leerde onze leerlingen de knepen van het vak. Ze kregen niet enkel de ‘tips and tricks’ van een professional aangeleerd, maar oefenden ook hun kennis van het Engels. Martti zorgde in het verleden ook voor een stagebedrijf in Estland, dankzij Erasmus+.”

“Deze praktijkervaring is een onontbeerlijk onderdeel van de opleiding”, beaamt gedeputeerde voor Onderwijs Luk Lemmens. “Wat ze tijdens deze week opsteken, krijg je nooit uitgelegd in een klaslokaal alleen. Ze leerden bomen vellen, hout hakselen en omgaan met machines. Het brengt hen een stapje dichter bij de arbeidsmarkt.”

De leerlingen logeerden de ganse week in het Laathof, Centrum voor Jeugdtoerisme op het kasteeldomein. “We werden er net als de voorbije twee jaren weer tot in de puntjes gesoigneerd”, lacht leerkracht Wim Voet. “We verloren zo geen tijd door verplaatsingen en konden van ’s morgens tot ’s avonds in het bos werken. Daarnaast is een langer verblijf voor de leerlingen ook een meerwaarde op sociaal vlak. Ze moesten leren om als team te werken en als groep samen te leven.” 

“Deze stageweek is een mooi voorbeeld van de unieke kansen die we als provinciaal onderwijs krijgen om samen te werken met onze provinciale instellingen”, vertelt Wim Voet. “De leerlingen kunnen op korte termijn veel werk leveren in een unieke lescontext. Alle betrokkenen varen er wel bij.”  

“Dat klopt helemaal” vervolgt Xavier Geerolf. “Dankzij de samenwerking met andere provinciale diensten krijgen we mogelijkheden die anders praktisch of administratief veel moeilijker te realiseren zijn. Nu gaat alle aandacht naar wat echt telt: onze leerlingen opleiden en hen praktijkervaring bijbrengen.” 

Volgende van de detaillijst